Etalagebenen

Pijnklachten bij lopen of wandelen?

• Heeft u regelmatig pijn in de kuiten bij wandelen?
  • Nemen deze klachten af als u stilstaat?
  • Herkent u na wandelen dat uw sokken een afdruk in uw onderbeen maken?
  • Valt het u op dat bij koude weersomstandigheden dit sneller optreedt?
  • Merkt u dat stilstaan ervoor zorgt dat de klachten verdwijnen?

Dan heeft u mogelijk last van vaatstoornissen in het been. Met een duur woord heet dit claudicatio intermittens ofwel “etalagebenen”.

Om spieren te gebruiken is er zuurstof nodig. Dit wordt door uw bloedvaten (de slagaders) aangevoerd. Aderverkalking zorgt ervoor dat uw bloedvaten nauwer worden. Deze vernauwing zorgt voor een verminderde aanvoer van bloed en dus van verminderde zuurstof naar de beenspieren. Hierdoor ontstaat de pijn bij het lopen. Als u stilstaat, komen de spieren tot rust en nemen de klachten weer af.
Wetenschappelijk onderzoek heeft recent aangetoond dat looptraining onder leiding van een speciaal opgeleide fysiotherapeut, zeer goede resultaten geeft. 7 van de 10 patiënten met etalagebenen kunnen door deze looptraining een operatie voorkomen.

Sinds 2013 is collega Sonja lid van ClaudicatioNet, het landelijk netwerk voor looptherapie.
Wilt u meer weten over onze looptraining bij etalagebenen, dan nodigen wij u uit voor onze informatieochtend op dinsdag 16 april a.s. aanvang 11.00 uur, op onze locatie in de Grahamstraat 105 in IJmuiden. Deelname is gratis en vrijblijvend.

Vooraf aanmelden is gewenst. U kunt zich hier aanmelden, via info@fysiomaas.nl of via telefoonnummer 0255-532211.

Spread the word. Share this post!